Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

ΜΗΝ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΤΕ ΤΟΥΣ …ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ





Ο χρόνος εργασίας των καθηγητών

Σταύρος Σταματούρος
Οικονομολόγος
Καθηγητής Βθμιας εκπαίδευσης
Α. Ο ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Έρευνα της ΟΛΜΕ (που βασίστηκε σε εξειδικευμένες έρευνες έγκυρων οργανισμών) , σχετικά με το χρόνο, τις συνθήκες  εργασίας και τις αμοιβές των εκπαιδευτικών στις χώρες  της Ευρώπης αλλά και σε άλλες χώρες του κόσμου,  ακυρώνει   τις απαξιωτικές αναφορές  που συνοδεύουν  τον Έλληνα εργαζόμενο εκπαιδευτικό στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πίνακας: Σχολικός χρόνος εργασίας εκπαιδευτικών  και προσωπικό Βθμιας εκπαίδευσης
Πηγή: Έρευνα ΚΕΜΕΤΕ -ΟΛΜΕ ( ΟΟΣΑ «Εκπαίδευση  με μια ματιά» 2009 και 2011, Δίκτυο Ευρυδίκη «Αριθμοί κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη», 2009 και «Οργάνωση του σχολικού χρόνου στην  Ευρώπη», 2011-12).
Όπως  προκύπτει από τον παραπάνω πίνακα οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, 
συμβατικά δεν εργάζονται λιγότεροαπό τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους και σε κάποιες περιπτώσεις εργάζονται και περισσότερο παρά τα αντιθέτως λεγόμενα.
Για τον καθηγητή γυμνασίου /Λυκείου σε  όλα τα σύγχρονα κράτη ο χρόνος απασχόλησης δεν ξεπερνά τις 21 ώρες.
Β.Ο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Ο πραγματικός χρόνος εργασίας των καθηγητών  είναι  μεγαλύτερος εάν προσθέσουμε και  το κενό που συμπληρώνουν,  από τη μη ύπαρξη,  στα σχολεία επιστημονικού(ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) και επαρκούς  διοικητικού προσωπικού.

Προς υπολογισμό του πραγματικού χρόνου απασχόλησης πρέπει να προστεθεί στους ανωτέρω και ο χρόνος της  εξωδιδακτικής - κατ΄οικον  απασχόλησης ο οποίος  ανέρχεται κατά μέσο όρο στο 50% του διδακτικού, ανάλογα με την ειδικότητα (και απαιτεί τη διάθεση, χώρου, γραφείου και Η/Υ στον ιδιωτικό χώρο).
Επιπλέον για να γίνει ο χρόνος εργασίας των εκπαιδευτικών συγκρίσιμος με το χρόνο άλλων εργαζομένων, πρέπει  να ληφθούν υπόψη εκτός από την κοινωνική ιεράρχηση και οι  σχετικοί  χρόνοι εργασίας οι οποίοι υπολογίζονται με βάση τις ειδικές συνθήκες εργασίας και τις  απαιτήσεις  κάθε επαγγέλματος (υπάρχουν σχετικές έρευνες).

Η κοινωνική ιεράρχηση αφορά τις προτεραιότητες που θέτει η κοινωνία και ο πολιτισμός σχετικά με το ρόλο, τη σημαντικότητα και τη συνεισφορά του κάθε επαγγέλματος, σε αυτό που λέμε κοινωνικό οικοδόμημα.

 Ο σχετικός χρόνος αναφέρεται στις ειδικές απαιτήσεις της εργασίας (σωματικές, διανοητικές ή πνευματικές) σε μονάδα χρόνου και είναι διαφορετικός για τον χειρούργο, τον πιλότο ενός πολεμικού  αεροσκάφους, τον διοικητικό υπάλληλο, τον καθηγητή πανεπιστημίου, τον εκπαιδευτικό Άθμιας-΄Βθμιας και για κάθε κατηγορία επαγγέλματος.
Γ.Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Αναφερόμενοι λοιπόν στις ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών  και συγκρίνοντάς τες  με τις ώρες άλλων εργαζομένων πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο καθηγητής διδάσκει, παιδαγωγεί, ενισχύει ψυχολογικά το μαθητή, παρέχει διοικητικό έργο.

 Είναι πολυσχιδές επιστημονικό  επάγγελμα  με  πυκνότητα  λειτουργιών και κόπου και έτσι θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται από την πολιτεία.

Κάτι τέτοιο όμως δε συμβαίνει,  όπως αποδεικνύεται από τα μέτρα κυβερνητικής πολιτικής που εφαρμόζονται τα οποία ισοπεδώνουν εργασιακά τον εκπαιδευτικό και τον κατατάσσουν βαθμολογικά στο διοικητικό κλάδο σε αντίθεση με άλλους κλάδους εργαζομένων στο Δημόσιο, όπως Ιατρών, Καθηγητών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ένστολους οι οποίοι διατηρούν τη διάκριση τους βαθμολογικά.
Οι καθηγητές όμως συνεχίζουν  να προσφέρουν και θα προσφέρουν πάντα στην πατρίδα και στους νέους ανεξάρτητα από την   στάση της πολιτείας η οποία στη δεδομένη συγκυρία απομειώνει  επαγγελματικά και βλάπτει ηθικά τους εκπαιδευτικούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου